2006-11-10

Ny partisekreterare i centern

Centerpartiets nye partisekreterare heter, erfar Ekot, Anders Flanking. Han presenterar sig själv på sin hemsida:

Jag är pappa till tre ungdomar, 13 (tvillingar) och 15 år. Dessutom har jag ett bonusbarn från Kina (4år). Att vara pappa är mitt livs viktigaste och skojigaste uppgift. Så klart att det också påverkar hur jag vill att vårt Göteborg och samhället i övrigt skall se ut. Jag gick en gång med i ungdomsförbundet för att jag tyckte att det var centerpartiet , som var bäst på miljöpolitik och att man ville flytta ut makten nära medborgarna. För mig gäller det fortfarande - centerpartiet är ett grönt borgerligt parti. Det passar i alla fall för mig. Idag känner jag väldigt mycket för ungdomars frågor. Det är inte så konstigt när man har tre tonåringar. Då blir frågor om skolan och ungdomars vardag viktiga.

Vad har du gjort och vad gör du?

jag har från början gått tre år på gymnasiet, fortsatt på officersutbildning i Stockholm , är numera reservofficer. När jag var 28 år började jag plugga på Göteborgs Universitet och läste på personallinjen med inriktning på ekonomi och organisation (100 poäng) Jag har också läst statskunskap.

Mellan 1989 och 1998 var jag kommunstyrelsens ordförande och kommunalråd i Skövde. När jag var 40 ville jag göra något annat och lämnade alla offentligt valda uppdrag. Jag ville inte fastna i heltidspolitiken och jag ville få mer tid med våra barn.
Jag jobbade först i 2,5 år i ett privat tjänsteföretag som konsult och därefter som projektchef för ett samverkansprojekt i tillväxtfrågor. Jag har suttit i bolagsstyrelser- ett större försäkringsbolag och ett litet tjänsteföretag.Detta gör också att jag är särskilt intresserad av samhällsekonomi och näringslivsfrågor.

Under 1990-talet satt jag också i Centerpartiets partistyrelse.Idag är jag ordförande i Centerpartiets valberedning (riket) och vice ordförande i Centerpartiets gemensamma styrelse i Västra Götaland.

Efter att Centerpartiet har ökat från cirka 4500 röster 2002 till ca 8300 2006 i kommunvalet så har jag fått förtroendet att sitta i Kommunfullmäktige från och med den 1/11 2006. Dessutom blev jag ersättare i Regionfullmäktige.

Jag är också utsedd av Riksdagen att vara Riksbanksfullmäktig.

Trots dessa uppdrag är jag fortfarande förtroendevald på fritid och har kvar mitt arbete.

Var bor du?

Sedan 2000 på Styrsö, före det bodde vi i centrala Göteborg.

Hur gammal är du?

49

Vad är du intresserad av?

Att vara med våra barn, resa,litteratur, historia, röra mig ute i vår natur,skidåkning. Försöker fixa med huset efter bästa förmåga- en ny och spännande erfarenhet.Älskar att leva nära havet.
Uppdatering:

Flankings första uttalanden pekar på en fortsatt tydlig marknadsliberal, alliansvänlig, kort sagt Mauderniserad, centerpartistisk linje.

I Dagens Nyheter:
Anders Flanking menar att det är den senaste periodens förnyelse av partiet som har vänt trenden.

Inga kommentarer: