2006-12-16

SSUs Sjödin avgår

Efter att ha dömts av Stockholms tingsrätt för förolämpning, egenmäktigt förfarande, våld mot tjänsteman och våldsamt motstånd - och av allmänheten för att ha kallat en dörrvakt för "svartskalle" - tillkännagav idag Anna Sjödin via DN Debatt att hon avgår som ordförande för SSU.

Sent en januarikväll gick jag på krogen i Stockholm. När jag ifrågasatte varför en ordningsvakt behandlade min väninna illa och kallade henne "hora" och "fitta" blev jag själv kallad samma sak. Jag blev också misshandlad. Två höll i mig och den tredje slog. Sen vältrades skulden över på mig när vakterna hade pratat ihop sin historia. Mitt ord är uppenbarligen inte värt någonting, inte heller mitt läkarutlåtande eller de oberoende vittnen som beskriver vaktens beteende och språkbruk. Jag blev oskyldigt dömd och jag förnekas möjligheten att få visa det.

Jag har många gånger funderat över om jag kunde ha agerat annorlunda. Men jag tänker inte be om ursäkt för något jag inte gjort för att eventuellt överleva politiskt. Det är nog illa att jag måste betala skadestånd till den man som slog och själv inte har några skador. Jag är inte ensam. Många människor berättar om liknande händelser som det jag varit med om för den som vill lyssna. Jag säger inte att alla krogvakter ljuger och använder övervåld, men det finns rötägg.

Det måste till en politisk förändring. Jag konstaterar att om man har druckit alkohol så har personerna som är satta att hålla ordning på krogen rätt att med samhällets beskydd slå dig sönder och samman och kalla dig "hora" och "fitta" i tjänsten.

Vad är värst? Att bli kränkt och misshandlad? Att felaktigt dömas i domstol? Eller den många gånger hatiska attityd jag fått som knivhugg i ryggen och slag rakt i ansiktet? Detta av samhällets etablissemang som samtidigt glömmer att det kan vara deras son eller dotter som råkar ut för något liknande nästa helg. Jag tänker inte låta mig bli klappad på huvudet.

Det kanske är extremt obegripligt men jag tar ingen skit. Jag är starkare i dag än vad jag var för ett år sedan.

Jag slösar inte energi på det som har varit. Jag tänker inte heller slåss mot väderkvarnar. Däremot lovar jag att på alla sätt jag kan försöka bidra till att inte fler människor behöver gå igenom det som jag och många andra redan har upplevt.

Det jag varit med om förstärker min vilja att försöka förändra samhället och dess avigsidor. De värderingar jag bär på ställer krav. Det handlar om att ärligt och uppriktigt bry sig om hur andra människor har det. Det handlar om att stå upp när det blåser som hårdast. Vackra ideal och principer får bara ett värde om du håller fast vid dem också vid motgång och inte enbart i demonstrationståg.

Jag är tacksam för det förtroende jag fått men av omtanke om SSU lämnar jag i dag mitt uppdrag som SSU:s ordförande. Jag lovar att finnas där för er SSU-kamrater om ni någon gång behöver mig.
Det socialdemokratiska ungdomsförbundet befinner sig nu i ett vakum. Sjödin blev ordförande i en uppgörelse som grundade sig på millimeterrättvisa mellan höger- och vänsterfalangerna i förbundet. Vilken sida som tar makten nu vet ingen.

Inga kommentarer: