2006-12-11

Parodiskt

Det har varit glest med uppdateringar här på Val 2010, eftersom så mycket som skrivs i pressen om partiernas framtid enbart består i spekulationer - och dessutom ofta okunniga sådana.

Men idag finns saker att notera.

Aktuellt i Politiken har sammanställt hur de socialdemokratiska partidistrikten ställer sig inför val av ny partiledare. Margot Wallström leder stort, före Carin Jämtin. Men man frågar sig vad en sån sammanställning är värd efter dagens andra nyheter.

Margot Wallström har nu sagt nej, både till valberedningens ordförande, och till partiets medlemmar.

Göteborgs-Posten skriver:

- Nu är hon alldeles säker. Hon har gått igenom en process och fått det bekräftat för sig själv att hon inte vill kandidera som partiledare, säger Lena Hjelm-Wallén till gp.se.

I förra veckan träffades de båda på det Europeiska socialdemokratiska partiets kongress i portugisiska Porto. Hjelm-Wallén är inte förvånad över hennes definitiva besked.

- Nej, det har varit min känsla och mitt intryck hela hösten. Margot och jag känner ju varandra väldigt väl, säger Hjelm-Wallén.

- Hon är klar på att hon verkligen inte vill. Hennes motiv är väl övertänkta. Men, trots hennes besked så skall valberedningen ha ett möte med henne, säger den socialdemokratiska valberedningens ordförande som på fredag skall lyssna till vad partidistrikten har att säga i partiledarfrågan.
Vilket ju är en upprepning av vad som framkommer i Aktuellt i Politikens intervju med Wallström:
AiPs rapportering av s-föreningarnas och partidistriktens nomineringar av nästa partiordförande har visat att Margot Wallström de facto blir socialdemokraternas nästa partiordförande – om hon säger ja. På Casa Mara slår hon återigen fast att hennes nej är ett nej.

– Alla nomineringar värmer mitt socialdemokratiska hjärta. Att man tror mig om den uppgiften och att många verkar fästa sådana förhoppningar vid mig.

– Samtidigt blir det något som man kan ligga sömnlös för eftersom jag inte ser mig själv som partiledare och inte vill kandidera, så är det bara. Och jag har varit tydlig från början – mån om att inte inge falska förväntningar. Det är otroligt fint att få en sådan uppskattning men jag hoppas att de partivänner som har nominerat mig också kan förstå och respektera mitt ställningstagande, säger Margot Wallström.

Det är ord som känns ärliga och samtidigt väl avvägda.

– Det brukar sägas ”att när partiet kallar så ska man ställa upp”. Min tanke blir då att jag kan bidra på andra sätt, fortsätter Margot Wallström.

Sättet att ”säga det” blev alltså en intervju på Casa Mara. Men frågan är varför hon inte har kommit med beskedet tidigare, via partiets hemsida eller just partitidningen?

– Jag har varit helt konsekvent i allt jag har sagt och har i artiklar, intervjuer och pressmeddelanden under en längre tid sagt att jag inte står till förfogande. Sedan har en del påpekat att valberedningen inte ska utesluta någon innan en person får frågan, andra menar att det här ska vara partiets process och inte medias. Men nu har förväntningarna byggts på ytterligare igen. Många riskerar att bli onödigt besvikna om jag inte klargör det här, samtidigt som förväntningarna är helt orealistiska.
Och då riktas naturligtvis blickarna mot Carin Jämtin. Men idag rapporterar TT att hon också säger nej.
Stockholms arbetarekommun har valt att ta fram tre kandidater, Margot Wallström, Carin Jämtin och Mona Sahlin, utan inbördes rangordning som tänkbara efterträdare till partiledarposten efter Göran Persson. Det sade distriktets ordförande Bosse Ringholm på en presskonferens.

Direkt efter Ringholms anförande sade Carin Jämtin att hon säger nej till att bli partiledare och att hon vill stanna i Stockholm som oppositionsborgarråd.
Den här nomineringsprocessen börjar bli parodisk.

Men det är naturligtvis intet mot hur partiet kommer att se ut med Mona Sahlin som ledare.

Inga kommentarer: